söndag 14 augusti 2016

Jannes Modemagasin



Ladda ner häftet

Klicka här för att ladda ner episod 1, välj Download uppe i högra hörnet. Jag kommer förhoppningsvis göra fler avsnitt i framtiden, beroende på vilken respons / inspiration jag får.

Ursprung

Idén till Jannes Modemagasin kom till när jag fick veta att boken "Alla borde vara feminister" skulle skickas ut till alla Sveriges elever i årskurs 2 på gymnasiet. Det provocerade mig till att skapa min egen litteratur ämnad att delas bland unga människor.

Inte för att feminist-boken nödvändigtvis skulle vara dålig, men det oerhört tröttsamma är hur förutsägbart det är. Etablissemanget har en tydlig mall ungdomar ska tryckas in i.

Det hade vart mer relevant att låta eleverna läsa 1984 än nån bok om feminism, och ska man dela ut en bok om feminism borde man komplettera genom att ge eleverna något av Per Ström också. Mångfald i perspektiv kan endast leda till att man får bättre förutsättningar att nå det mest verklighetsförankrade perspektivet. Men det där med nyanser verkar ju inte vara så politiskt korrekt heller.

Syftet med mitt ungdomsmagasin är att provocera till eget tänkande. Jag vill inte att du ska tänka som jag, eller vara som jag. Jag vill att du ska vara dig själv.

Effekt

En följare berättade för mig vad som hände när han skrev ut 20 exemplar av mitt ungdomsmagasin och delade ut på sitt gymnasium.

”Det blev stora förändringar på skolan, folk som tidigare aldrig sa något började plötsligt argumentera om invandring och andra samhällsproblem, en hel del kom ut som SD'are också. Till en början så blev jag inte påkommen med att ha lämnat ut häftet men tillslut var det någon som fick reda på det. Flera kom då fram till mig och tackade mig eftersom det hade "lyft upp" dom ur sin rädsla av vad andra skulle tycka ifall deras åsikter kom ut. Många kom också fram och började argumentera och kalla mig rasist, nazist, sexist å lite av varje. Men jag tycker ändå att experimentet lyckades.”

En annan berättade: "Har delat ut ditt fantastiska magasin till hela skolan, även lärarna, magasinet går som en löpeld över skolan. Vissa kallar det en gåva från gud! Tack 10/10"

Instruktion

Skriv ut magasinet och se om du får samma resultat på din skola också. Använder ni skrivaren i skolbiblioteket är det gratis.

Även dom som gått ut skolan kan skriva ut häftet och lägga det i ungdomsavdelningen av statsbiblioteket, eller andra offentliga platser. Kanske en riktigt PK människas brevlåda. Var lite kreativa.

Se Jannes Modemagasin som en sjukdom som måste spridas. Hur smittar man folk?



3 kommentarer: