söndag 21 augusti 2016

Hur media förstör samhället

Massmedia gör dumhet till vår nya samhällsreligion. Här är problemet med PK-media i ett nötskal, Expressens rubrik lyder "HÅRD KRITIK MOT ALLSÅNG PÅ SKANSEN"

Jag köper inte för en sekund att programmet mötte ”stor kritik”. Jag köper inte att majoriteten av svenska twitter-användare gick ut på nätet och ojjade sig över att det inte finns tillräckligt med tiggande romer och rosahåriga svarta kvinnor i publiken.

Jag gissar på att det som hände är samma sak som alltid händer på Twitter: En minoritet av rabiata fjortisar skrev rabiata saker för att visa hur "samhällsmedvetna" dom är, när dom egentligen bara använder politik som ett verktyg för sin narcissism.

Det må vara hård kritik, men det kommer från ETT håll och EN liten samhällsgrupp, och fatta vilket bristande perspektiv det ger? Tänk om Stefan Löfven skulle göra ett uttalande där han fördömer förintelsen, vilket leder till att ett gäng nynazister för en massa liv på Twitter. Det är också "hård kritik". Enligt Expressens logik är det alltså lika värt att skriva om?

Den naturliga miljonkronorsfrågan blir då detta: VARFÖR väljer Expressen att ge en minoritet av verklighetsfrånvända knäppgökar så enormt mycket makt?

Bara genom att skriva om detta har ni förvandlat det till en seriös fråga, när det annars bara hade passerat som det icke-problem det verkligen är. Men nu tvingas vi ha en samhällsdebatt om ”mångfald inom schlager”. Är du seriös?

För det första så ljuger ni. Detta handlar inte om ”mångfald”, det handlar om etnisk mångfald. Väldigt viktig sak att påpeka, för det tydliggör för allmänheten hur fel ute ni är. Det tydliggör hur ni stirrar er blinda på hudfärg. Äkta mångfald handlar om idéer, inte utseende.

För det andra: Anledningen till att det inte finns någon etnisk mångfald i publiken är för att invandrare är invandrare. Vi är inte svenskar, era jävla idioter. Jag är assimilerad och jag begriper mig ändå inte på era absurda kulturyttringar som att äta sill på jul och lyssna på Carola.

Och den här protesten av en twitter-feminist är rotad i så fullständig okunskap och naivitet: "Hur många Nijab ser du bland publiken i "Allsång på Skansen", mångkulturellt? Nja!"

Tror du på fullt allvar att en kvinna som bär heltäckande burka skulle få tillåtelse av sin man att få vistas ute bland så många vita svenska män?

Du skriker dig hes för mångkulturen utan att förstå de mest grundläggande sakerna med vissa utländska kulturer. Det är så fruktansvärt synd att det är den muslimska kvinnan som blir förtryckt för det borde vara du istället. Till skillnad från henne hade du kunnat lära dig något av det.

Jag börjar ifrågasätta om ni ens är människor, så ofantligt korkade ni är. Du är bara sperma med potential.



3 kommentarer:

  1. Om man filar av all din bitterhet så håller jag med om större delen. Problemet med att gnälla...även om det görs med ett fett najs lager av cynism och argsinthet, så lär det aldrig ändra ngt utan endast skaffa anhängare som håller med. Skön känsla, men hade varit bättre med konstruktiv kritik.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår vad du menar, men din kommentar är ändå ganska korkad. Hur ouppmärksam måste någon vara för att inte kunna läsa mellan raderna här? Om problemet är att media ger för mycket uppmärksamhet till en galen minoritet, så är väl uppenbarligen lösningen att sluta ge uppmärksamhet till en galen minoritet? Vad är det du vill att jag ska skriva egentligen? Testa att vara konstruktiv i din kritik själv och utveckla mer än det där.

      Radera
  2. Så nyhetsmedia använder Twitter som källa idag? Det finns muslimer som inte använder hijab. Jag tror att det är harram för wahhabi sekten att lyssna på musik med sång. Burka använder kvinnor i Afghanistan men jag vet inte ifall deobandi sekten får lyssna på musik. Jag tror att Twitter författaren vill känna sig goda utan att göra en altruistisk handling.

    SvaraRadera