lördag 9 juli 2016

Det där med tolkningsföreträde




















Resonemanget om tolkningsföreträde är något jag stött på många gånger, vare sig det handlar om sexualitet, rasism eller patriarkatet.

Vita heterosexuella män blir tillsagda att de ska vara tysta när det kommer till rasism, HBTQ-frågor och feminism. Resonemanget är att du egentligen inte har rätten att uttrycka dig om saker där du inte har personlig erfarenhet, då du aldrig helt säkert kan veta hur det är att vara i någon annans skor. Speciellt inte i din privilegierade ställning.

Det märkliga då är ju att kvinnor, HBTQ-personer, samt icke-vita, ofta håller med vita heterosexuella män.

Logik är inte enbart beroende på erfarenheter. Det är också beroende på observationer, lyhördhet inför siffror, verifierbar data, andras erfarenheter, och viljan att ifrågasätta sin egen uppfattning. Eller för att sätta det i enklare termer: Jag behöver inte åka till nordpolen för att kunna förstå att det är kallt där.

Man når inte vattentäta slutsatser bara för att man anser sig vara förtryckt. Jag säger inte emot dig för att du är en kvinna, eller svart. Jag säger emot dig för att du har fel, och det behövs perspektiv från folk utanför lika mycket som innanför.

Om vi vänder på den identitetspolitiska vänsterns resonemang når vi följande absurda slutsatser.

* Du är kvinna - du har inte rätten att säga till män att de inte är förtryckta.

* Du är svart - du har inte rätten att påstå att någon annan har privilegier.

* Du är vuxen - du har inte rätten till en åsikt om barnuppfostran.

* Du är nykterist - du har inte rätten att uttala dig om narkotika.

* Du är människa - du har inte rätten att kämpa för miljön, för du är inte ett träd.

Om någon antar att de har tolkningsföreträde framför mig antar de även att de vet allt om mitt liv och mina erfarenheter, vilket är höjden av arrogans. Hur ska vi någonsin lyckas förstå, och möjligtvis lära av varandra, ifall vi inte vågar ifrågasätta varandra och ha obekväma diskussioner?

Sen behöver man inte hålla med varandra i slutändan, men just det verkar inte PK-vänstern förstå. Hela tiden hittar dom på koncept som "tolkningsföreträde" så att ingen ska kunna ifrågasätta dom, för det är vad det handlar om i slutändan. "Håll käften och lyssna på mig. Du är härskare, jag är förtryckt. Jag har rätt. Inte du."

Den som vill lära sig mer om denna galenskap bör se detta informativa klipp



2 kommentarer:

  1. Det är en skam att flesta personer, inte ens lyssnar på hälften utav det du har att säga.
    Hade de lyssnat tillräckligt noga, så är du för generell jämställdhet.

    Men tydligen så ska fjantsverige så fint prata om, och vara stolt över feminism och homosexualitet. Samtidigt som vi måste låta rasismen komma först. Och det "roliga" är ju att invandrarmän, som ofta har sämre bild av feminism och homosexualitet.
    Väldigt fint dubbelmoral Sverige vi har ;)

    Jag skulle även vilja säga det att jag rekommenderar din Youtube kanal, till så många som möjligt.
    Jag hoppas Sverige kan vakna någon gång, och inser vilka vettiga argument du har!

    SvaraRadera
  2. Jag kan inte annat än att hålla med Caroline till 100%! Jag har sett en hel del av dig på Youtube, och det mesta hade jag inte kunnat säga bättre själv!

    Man blir trött på allt hyckleri i detta land. Feminister säger sig ofta hata män - men inte utländska män, som oftare står för förtryck av kvinnor. Men säger man detta högt så är man rasist. Sedan spelar det ingen roll hur mycket man säger att också bland flertalet utlänningar så är våld och förtryck oacceptabelt.
    Vill man att cannabis ska vara lagligt så vill man plötsligt ha heroin fritt på Konsum, trots att man aldrig har sagt något sådant.
    Vill man inte ha barn för att det redan finns för många ljuvliga ungar så är man barnhatare.
    Och så vidare.
    Sådana som du behövs, arge blatten!

    Hälsningar Pinglan

    SvaraRadera