fredag 20 maj 2016

Mina affischer




En del av er undrar säkert vad affischerna på min vägg betyder.

Till höger har vi det svenska bandet ”Notre Dame”, fruktansvärt underskattat och löjligt obskyrt, vilket är synd. Hade dom hamnat på en vettig label hade dom säkert kunnat bli en av 90-talets stora shockrock-akter ihop med Marilyn Manson och Rammstein, men dom blev mer eller mindre våldtagna av skivindustrin vad jag förstått från gamla intervjuer.

Det här är också Snowy Shaws första egna projekt, i princip, hans första uppfyllande av en egen vision. Jag upptäckte dom via ett inslag i SVT om shockrock som, i retrospekt, var ganska cringy – men väldigt givande för en ung edgelord. Om nån av er vet vilket jag menar får ni gärna länka mig. Det här är videon dom visade som väckte min penis: https://youtu.be/mDSV_EeSnGk?t=6s

Till vänster har vi Dimmu Borgir från In Sorte Diaboli-perioden, min favoritskiva med bandet och även deras första konceptskiva. Den handlar om en präst som finner sig själv på mörkrets väg, och behandlar djävulsdyrkan. Även att bandet i sig inte är lagt åt det hållet (dom är ateister) tycker jag ändå texten på låtarna är fantastisk. Also, den här musikvideon är ganska komisk: https://youtu.be/GF3wagWwHjM

I mitten har vi Shiva avbildad som dansare vilket innebär förstörelse: https://en.wikipedia.org/wiki/Shiva#Nataraja
När jag köpte denna var jag inte medveten om innebörden, jag drogs helt enkelt till den på en estetisk nivå. Men efter att ha lärt mig innebörden ser jag att den är oerhört passande på en spirituell/mental nivå.



1 kommentar:



  1. Shiva with Both feet on the Ground means the Dancing has Stopped and the time for Destruction has Begun.

    Self Destruction ...
    https://www.youtube.com/watch?v=42cSdyzVcXQ

    Shiva: Hindu God of Destruction

    Shiva is one of the most widely known and revered Hindu gods. Shiva is often worshipped as one member of the Holy Trinity of Hinduism, with the gods Brahma (the Creator) and Vishnu (the Protector) being the other deities. While Shiva doesn't show up until late in the history of Hinduism, it is believed that He evolved from the earlier Hindu God Rudra, mentioned in the Rig Veda, and is normally associated with destruction. However, Shiva is also associated with reincarnation, since in Hinduism death is believed to be a necessary step for rebirth.

    But Shiva has different aspects that appear at different times. Shiva is often depicted as the destroyer, and will appear as a naked ascetic accompanied by demons, encircled with serpents and necklaces of skulls. Sometimes Shiva wanders into crematoriums, smears his body with ash and dances in the light of the funeral pyres, reminding all about the transitory nature of material things.
    Another common form is that of Dancing Shiva Nataraja. This is Shiva engaged in a cosmic dance. It is believed that the energy from this dance sustains the cosmos, and when Shiva is finished with this dance, this universe will end and a new one will begin.

    SvaraRadera