söndag 27 september 2015

Jonas Sjöstedt, sluta utnyttja min etnicitet

Jag vill säga följande till Vänsterpartiets partiledare: Sluta använda mitt folk för dina billiga politiska poänger. I flera TV-debatter nu på sistone har du pratat om hur bra det gick med dom bosniska invandrarna på 90-talet, folk kommer säga samma sak om syrier om 10 år, bosnier är muslimer också men dom funkar i det svenska samhället!

Bosniska muslimer har aldrig kommit till en arbetsplats och vägrat skaka hand med kvinnliga arbetskamrater: http://bit.ly/1L9tW7b

Bosniska muslimer har aldrig krävt könssegregerade badhus i Allahs ära: http://bit.ly/1NXt7ij

Bosniska muslimer kräver inte att få bära slöja på sin arbetsplats, och därmed ifrågasätter inte bosniska muslimer hela grunden med det sekulära svenska samhället: http://bit.ly/1v9Uexe

Jämför inte bosniska muslimer med arabiska och afrikanska muslimer. Bosnier är sekulära och kommer från ett sekulärt land. Det kan man inte säga om länderna i Mellanöstern. Och ja, jag fattar att en stor del av araber och afrikaner också är sekulära, men den radikala minoriteten och de fundamentalistiska tendenserna du finner i deras länder finner du inte i vår på samma sätt.

I Bosnien kommer du inte bli åtalad för att du skakar hand med en man. I Bosnien finns det inte lag på att bära slöja. I Bosnien blir man inte avrättad för att man är homosexuell.  Har mitt hemland brister? Absolut. Bosnien är absolut inte lika progressivt som Sverige. Men det är heller inte lika kulturellt nedgånget som vissa andra länder.

Vidare hävdar du att eftersom bosnier är så välintegrerade borde vi ta emot en massa flyktingar idag för det kommer fungera precis lika bra. Du försöker alltså jämföra ett slaviskt europeiskt folk som generellt har väldigt hög arbetsmoral, med icke-européer som är överrepresenterade som analfabeter: http://bit.ly/1Mt1MRZ

Bosnisk kultur går inte ut på att könsstympa sina barn och gifta bort dom till gamla gubbar. Bosnisk kultur innehåller inga spår av hedersvåld. Alla kulturer har både positiva och negativa delar, men mitt hemlands kultur har inget av de negativa som vissa kulturer i MENA-området har.

Självklart fattar jag att alla araber och afrikaner inte är likadana, men det är bara ett enkelt jävla faktum att om du snackar integrationsproblem så kommer du inte ha lika stora problem med bosnier som med vissa andra folkslag, och jag skulle verkligen uppskatta ifall du som vit svensk slutar försöka åka snålskjuts på min etnicitet.

Det jag gör nu kan säkert anses vara det som i fina vänstertermer kallas för ”kulturrasism”. Jag kommer alltså bli stämplad som rasist för att jag säger till svenska vänsterpartister att sluta förvirra min etnicitet och min kultur med andra invandrares. Hur kan folk se MIG som rasisten, när det är DU som istortsett säger: ”Alla invandrare är precis likadana”?


5 kommentarer:

  1. Alla juggar är inte lika välanpassade. Jag är serb, och är INTE stolt över det. Mitt folk har inte integrerats, utan är ett av de värsta "utanförskapsfolken" i Sverige. Den serbiska maffian känner alla till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
  2. Eabt du få right att le 😆

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sorry är lite halv full här. Och t9:a på luren skriver som den vill ibland. Men du får den här finnjäveln att le ;)

      Radera
  3. Väldigt bra poäng att bosniska muslimer är mer sekulära än muslimer ifrån de flesta andra delar av världen.


    "Bosniska muslimer kräver inte att få bära slöja på sin arbetsplats, och därmed ifrågasätter inte bosniska muslimer hela grunden med det sekulära svenska samhället: http://bit.ly/1v9Uexe"

    Det verkar inte vara främst slöja som är frågan här, utan att ha på sig långärmad tröja. Vården har haft som regel att det är skadligt för patienter (kan bära smitta) medan författaren menar att det har kommit upp andra lösningar som också undviker att bära smitta (löstagbara ärmar och långa rockar). Om det vore så att de här alternativa lösningarna faktiskt vore sämre, att de medför en större risk för att någon smittas, då är det att höja religionen till en särskild status i samhället - vilket är irrationellt och något som behöver bekämpas. Men om det inte finns någon skillnad mellan smiskrisk av kortärmat och en annan lösning, då är det snarare staten som försöker uppnå mål X ("lägre smittrisk") genom att kräva att folk använder medel Y ("korta ärmar"), vilket då bara är en påtvingad preferens ifall medel X, Z också fungerar. Då - och jag vet inte om det stämmer att alternativen är lika låg risk - är väl statens reglering ungefär samma som en diskriminering mot folk med en viss tro? Som att bara servera fläsk eller kött i matsalen?

    Och ifall det rör sig om privata kliniker, där folk kan välja om de vill gå eller inte, varför inte låta dem?


    "Det jag gör nu kan säkert anses vara det som i fina vänstertermer kallas för ”kulturrasism”. Jag kommer alltså bli stämplad som rasist för att jag säger till svenska vänsterpartister att sluta förvirra min etnicitet och min kultur med andra invandrares. Hur kan folk se MIG som rasisten, när det är DU som istortsett säger: ”Alla invandrare är precis likadana”? "

    Det är definitivt rimligt att säga att i en viss kultur så gäller vissa regler, normer och föreställningar än i en annan kultur. Att påpeka det, som du gör, är bara rimligt. Men jag ser inte varför motsatsen skulle vara rasistisk för det; motsatsen till ett rimligt påstående måste inte vara rasism.

    SvaraRadera