måndag 13 juli 2015

Medicinsk Cannabis





















Andreas Thörn blev rullstolsbunden som 15-åring efter en motorcykelolycka där han bröt nacken. 
Han är nu 36 år gammal. Hans vardag består av smärta. Kronisk nervsmärta, onormalt förhöjd muskelspänning, krånglig mage, urinvägsbekymmer, prostatainflammationer. Ibland kommer han inte upp ur sängen på grund av sin smärta. Ibland har han ångest som resulterar i depressioner.

Genom åren har han blivit medicinerad med dom flesta tunga läkemedel som finns, men utan resultat. Till slut kunde sjukvården inte göra mer än att erbjuda honom metadon,ett syntetiskt morfinpreparat. Med andra ord, så hade sjukvården gjort sitt, för det där var knappast ett alternativ.


Då bestämde han sig för att testa CBD-olja. Det är alltså en olja gjord av cannabis men som inte gör dig hög, för att den är rik på CBD. CBD är en av många kemikalier i cannabisplantan och till skillnad från THC, som är den rusgivande ingrediensen, så är inte CBD psykoaktivt och orsakar inget rus. Faktum är att CBD kan motverka den rusgivande effekten av THC medans det behåller den smärtstillande effekten av THC, så även om Andreas olja innehöll till hälften av båda ämnen blev han ändå inte hög av den.
 
Och ojlan fungerade. Otroligt bra. Han berättar att smärtan blev lindrigare och hans andra problem försvann nästan helt. Han orkade mer, kunde gå upp i arbetstid, träna, vara delaktiv i familjelivet. Han var inte längre en bromskloss i sin familjs vardag, som han beskriver det. Han började må bra. I nästan två års tid fick han leva och fungera. Sen kom snuten och tog hans medicin, och så blev han åtalad för narkotikabrott. Hans smärta är nu värre än någonsin.

Behöver jag påpeka ironin i att ett samhälle som inte kan hjälpa Andreas på något annat sätt än att ge honom tunga opiater som Metadon, åtalar honom för narkotikabrott? Är det inte bättre att han äter cannabisolja som han inte ens blir hög av? Vad är poängen med att bestraffa någon för att dom vill leva ett normalt liv?

Det finns läkemedel med bieffekter som ”plötslig död” och ”självmord”. Hur kan man tycka att det är okej för människor att äta, men inte lite cannabisolja?

Enligt Svensk lag så är cannabis en farlig drog med inget som helst medicinskt värde och stor potential för missbruk. Lagen har uppenbarligen fel. Missbruksfrekvensen med cannabis är 9%. Med alkohol är det 15% och med tobak är det 30%. Och cannabis har stor medicinsk potential. Det här är inte första gången jag har hört en historia som liknar Andreas. Det finns många fall med personer som inte blir hjälpta av traditionella lagliga behandlingar, och cannabis är det enda som funkar för att få bukt med deras sjukdom, t.ex. multipel skleros eller fybriomalgi. T.o.m. Morgan Freeman är en av dom.

Den här kvinnan använde cannabisolja för att ta bort symptomen av sin Chrons sjukdom. Något som det även finns ett visst forskningsstöd för
Den här sidan listar upp en massa barn med epilepsi som har försökt att få hjälp via traditionella behandlingar, men utan framgång. I sin desperation bestämmer sig då föräldrarna för att testa cannabisolja, och det visar sig fungera väldigt bra.

Dr Sanjay Gupta, en känd amerikansk neurokirurg, har gjort en dokumentär om just detta, ihop med CNN. I den berättas det om en liten flicka som hade 300 epilepsianfall i veckan. Hennes tillstånd var väldigt illa och inget läkarna kunde erbjuda hjälpte, vissa piller gjorde det t.o.m. värre och fick hennes andning att stanna. 


Men efter att hon började äta CBD-olja så minskade hennes anfall till bara 1 i veckan. Nu så kan hon gå, och äta på egen hand istället för att matas via tuber. Hon fick helt enkelt möjligheten till ett någorlunda normalt liv.
Oljan har visat sig vara så effektiv att det nu finns ett begrepp som heter ”marijuana refugees”, det vill säga cannabisflyktingar som flyttar till en helt annan stat för att kunna få hjälp med sina barn som lider av epilepsianfall. Det här är egentligen inget konstigt. T.o.m. kurslitteratur på Karolinska institutets biomedicinska analytikerprogram bekräftar den här bilden: hasch har använts som behandling för epilepsi i århundraden. (Klicka för större upplösning)


Vi har även ett svenskt exempel på detta med CBD-olja och barn som är drabbade av epilepsi. Men här i Sverige så riskerade hon att förlora vårdnaden om sitt barn för att hon gav henne den enda medicinen som fungerade.

Jag vill dock påpeka en sak: Om man ska legalisera medicinsk cannabis så måste man legalisera hela plantan, då hela plantan har ett medicinskt värde. THC är ingrediensen i cannabis som gör dig hög, men det är inte det enda det gör. Även THC har medicinskt värde. Bland annat ökar det aptiten, minskar illamående och är smärtstillande. Vilket är anledningen till att många som har HIV eller AIDS använder cannabis. Samt även människor som genomgår kemoterapi för cancer.

Men det är långt ifrån allt. National Institute on Drug Abuse får sin finansiering av USA's regering och nyligen så erkände dom att cannabis-extrakt av THC och CBD kan döda vissa sorters cancerceller och reducera storleken hos andra. Det säger ganska mycket när t.o.m. ett institut som går ut på att prata om hur farliga droger är inte ens kan förneka cannabis medicinska potential. 

Det här är dock resultat från studier på djur. Fast, å andra sidan, det finns en dokumentär som heter ”Run From The Cure”, den handlar om en man som heter Rick Simpson och hur han har använt cannabisolja för att bota människor med cancer, och flera personer i dokumentären vittnar till att oljan direkt botade deras cancer. Och Rick Simpson menar på att det är just den höga halten av THC som har den här effekten.

Det finns även många vittnen utanför dokumentären. Den här killen gjorde en egen kortfilm om hur han botade sin hudcancer med cannabisolja. Den här killen också. Den här kvinnan använde oljan för sin lungcancer. Och skådespelaren Tommy Chong har använt oljan för att bota sin prostatacancer.

Men det här betyder såklart inte att cannabis är ett botemedel mot cancer, som dessutom fungerar likadant för alla. Det här är trots allt anekdotiska bevis och såna bör alltid tas med en nypa salt. Men man ska inte avfärda det heller, för det är inte orimligt. Snarare ser det väldigt lovande ut. Många vetenskapliga studier tyder på att cannabis skulle kunna vara effektivt mot cancer.  Aggressiva former av cancer. Hjärncancer. Bröstcancer. Lungcancer. Prostatacancer. Blodcancer. Levercancer. Leukemi.

Det jag vill komma fram till är att det behövs mer forskning i området. Men det går inte. Eftersom det är olagligt så är det väldigt svårt, om inte omöjligt, att få till ordentliga studier med människor. Enligt våra makthavare så är ju cannabis en farlig klass 1 drog ”utan någon som helst medicinsk potential”. Hur ska man då kunna testa dess medicinska potential?

Jag fattar inte vad det är för slags människa som kan kolla på allt jag räknat upp och sen säga att det inte ens är värt att undersöka vidare, och testa. För att ”sån är ju lagen, det är olagligt, så är det!" Men vad är det Sveriges lagstiftning gör? Den tar ifrån människor möjligheten att försvara sig själva mot sin sjukdom. Därför måste lagen ändras. Om vi inte ändrar lagen så ser vi till att människor lider och kanske även dör i onödan. Det är inte mer komplicerat än så. Det finns en anledning till att USA har legaliserat cannabis för medicinskt bruk i ett flertal stater.

Människorna jag har räknat upp i den här texten är inte offer för cannabis. Det är bara personer vars liv har blivit bättre av cannabis, och dom har dessutom inte skadat någon annan med det dom har gjort. Däremot har dom gjort så att dom själva kan leva ett bättre liv. Ska det vara ett brott?

Lagen borde finnas till för att skydda människor från att råka illa ut. Den borde inte finnas till för att se till så att människor råkar illa ut. Uppenbarligen finns vissa lagar inte till för att skydda människor. Dom finns till för att skydda läkemedelsföretag och politiker som inte vill erkänna att dom har haft fel om cannabis i 40 år. Och är man så tjurskallig så är man verkligen inte rätt person att styra ett lands utveckling.

Om du är sjuk så är den sista personen du borde lyssna på en politiker. Självklart vill man få den bästa tänkbara behandlingen, inte behandlingen som regeringen är villig att ge dig. Det finns en enorm skillnad där. Jag vet inte hur du fungerar men om jag skulle bli allvarligt sjuk så vill jag inte dö bara för att andra människor är trångsynta paragrafryttare. Om man är sjuk så borde man åtminstone ha rätten till sin egen kropp, rätten att själv bestämma hur man vill bli behandlad. Den värdigheten borde ändå en människa kunna få i sin mest utsatta stund i livet.

Och det är extremt absurt att även med allt jag sagt så kommer vissa människor fortfarande tänka på cannabis som dödsknark, som man inte borde legalisera i någon mån alls för ”det är ju droger”. 

Många av medicinerna som används inom vården är också klassade som droger, men dom är godkända att använda om du har recept. Varför skulle samma sak inte kunna gälla cannabis? Menar du att cannabis är farligare än morfin eller benso? Eller alkohol? Man kan dö av abstinensen på benso och alkohol. Man kan inte dö av cannabis

Det finns tyvärr många historier om illegala cannabispatienter här i Sverige, det är långt ifrån alla som når massmedia. Men ett annat känt svenskt exempel är Jens Waldmann. Han led av depression, oro och ångest. När han tog kontakt med psykvården fick han tabletter som han tog i flera år innan han tröttnade. För dom gjorde inget bättre, snarare tvärtom, förjävliga biverkningar.

När inget annat hjälpte så upplevde han samma sak som Andreas Thörn: Det enda läkaren kunde göra var att skriva ut riktigt tunga droger, i det här fallet: Benso. En stark och beroendeframkallande drog som de flesta aldrig borde få utskrivet. Om du inte vet vad det är, googla det. Du kommer se en del flashback-trådar om det.

Självklart vill man inte börja knarka tunga droger så därför kollade Jens runt efter alternativ. Det slutade med att han började odla cannabis hemma och hans dosering blev en joint var tredje dag efter barnen har gått och lagt sig. Resultatet blev att hans ångest försvann, hans depression försvann, hans drivkraft till livet kom tillbaka, så han skolade om sig till tatuerare och startade eget företag. 

Cannabis gjorde honom till en produktiv medborgare. Från att ha varit oförmögen att behålla ett arbete i många år kunde han äntligen hantera ångesten och depressionerna. För första gången i sitt vuxna liv fann han ro och trygghet. Sen kom snuten hem till honom, tog hans medicin och han blev åtalad, och så återvände sömnproblemen och ångestattackerna.

Du kanske inte tror mig men det här är en typisk historia som många känner igen sig i. Människor som tar kontakt med psykvården, får fem olika piller av psykologen som dom tar samtidigt och som ändå inte fungerar, sen lägger dom ner det och börjar röka cannabis istället. För det funkar bättre. Ironiskt nog är det först DÅ dom blir stämplade som pundare och missbrukare. När dom väljer att ta EN drog som fungerar, istället för FEM olika droger samtidigt som inte fungerar.

Sen är det faktiskt även så absurt och löjligt att om man röker cannabis för medicinskt bruk så blir man stämplad som missbrukare av psykvården och då blir det svårt att få terapi, för personerna i psykvården kommer påstå att ditt ”tunga missbruk” orsakar dom psykiska problemen. Och inte tvärtom. Det vill säga, att du röker för att du mår dåligt.

Om man ska legalisera medicinsk cannabis så måste man legalisera hela plantan. Men det finns människor som inte vill göra detta för att dom har någon slags rusofobi. Att vara emot någon annans berusning är ren idioti. Det finns redan medicinskt morfin. När någon har kronisk smärta så får dom Tradolan, Tramadol, Metadon. När någon har ADHD ger man dom en form av tjack som heter Ritalin. Det finns till och med läkare som skriver ut benzo för SÖMNPROBLEM. Det här är tunga droger vi pratar om här, droger som gör dig hög och dessutom är beroendeframkallande. Men det är ingen antidrog-aktivist som klagar på det, för ”det är ju LÄKEMEDEL”.

Cannabis har knappast värre bieffekter än dom existerande pillrena som finns på marknaden. Vad är då katastrofen med att legalisera cannabis som läkemedel? Det är inte alls ett stort steg att ta.  
Vi har redan droger som vi ger folk, dom är bara inte lika bra. 
Vi tror redan på att man ska knarka ner folk som har problem, vi ger dom bara inte rätt knark.





10 kommentarer:

  1. Min berättelse .
    Som en naturlig född skeptiker, jag tillbringade otaliga tid och energi forska alla tillgängliga behandlingsalternativ bortsett från vad min onkolog rekommenderas. Jag var fast besluten att bota min cancer, och visste att det fanns något där ute efter att ha sett ett antal människor som inte bara överlevt, men frodades och fortsatte med att leva ett meningsfullt liv cancer fritt. Förutom att läsa om Rick Simpson Oil, och titta på flykt från boten video, jag talade också med människor som faktiskt hade använt olja, och det var chockerande att höra efter varandra hur effektivt detta läkemedel verkligen var. Jag kunde bara inte tro det fanns ett botemedel där ute och hur fel det var att denna information inte delas med allmänheten! Behandling Reginae: Jag har en ganska stor tolerans för marijuana, så jag började med en fullständig riskorn storlek mängd olja i stället för en halv spannmål. Jag successivt ökat dosen varje kväll tills jag nådde en hel gram varje natt. Standardprotokollet för Rick Simpson Oil intaget totalt 60 gram under loppet av 90days som är 3 månader, men jag hade 80 gram totalt för säkerhetsåtgärd. Jag använde överskott som en topikal behandling hudvård, angriper de synliga bruna fläckar på mitt ansikte och hals. 3
    månader senare, min cancer var i full remission. Inom 4 månader, jag cancer och officiellt fått en friskintyg från mina läkare. Vad de inte vet är att majoriteten av min behandling använde Rick Simpson Oil. Jag använde en del av den medicinering de ordinerats, men det var i kombination med oljan. Jag är upprymd jag vill fortsätta att dela med människor som upplever vad jag gick igenom att det finns absolut hopp och ett botemedel där ute. De behöver bara vara proaktiv och aggressiv med behandling, inte vänta tills det är för sent. Få din medicin på Rick Simpson medicinering centrum via e-post: ricksimpsoncannabisoils@outlook.com Förutom att vara en effektiv cancerkämpe, det finns några trevliga biverkningar som kommer från att använda Rick Simpson olja, till exempel, jag inte längre behöver vidta några smärtstillande medel. Bara en eller två droppar av olja kommer att lindra smärtan och hjälpa dig att sova like a baby. Bäst av allt, dess naturliga, tack till all personal på Amsterdams Garden som vägledde mig hela denna resa. Ni är fantastisk!

    SvaraRadera
  2. CBD-Olja gjord på Svensk Hampa. Godkänd enligt EU-Lagstiftning.
    Var med i vår testgrupp och få reducerat pris vid första beställning.

    Många har känt av följande effekter.
    Mer energi
    Bättre sömn
    Ökad koncentrationsförmåga
    __________________________
    Mindre ångest
    Mindre smärta
    Minskad stress
    https://www.facebook.com/nirvarasweden/
    Email: fabricius@nirvara.se
    Telefon: 0707 134 577

    Clarity & Power in every hour.

    SvaraRadera
  3. Am Bola märke bas i Tyskland, var min fru lider
    från bröstcancer och läkaren berättade att det fanns ingenting som
    han kunde göra för att rädda min älskade hustru. Sedan en vän berättade för mig om
    Rick Simpson hampa olja som kan bota cancer, jag sa till honom att min fru
    bröstcancer var i det sista steget som jag inte tror att hampa olja
    skulle bota det och han övertalade mig att prova, för kärleken till min fru,
    Jag beslutade att ge det en try.I gjorde lite forskning och jag hittade en läkare som hjälpt mig med
    cannabis olja för att bota min frus bröstcancer och han försäkrade mig att
    efter 4 månader cancern skulle finnas någon mer, här är den e-post till
    Kontakt: ricksimpsoncanceroil@gmail.com Jag köpte den och hon använde det, det fungerade precis som läkaren
    fastställt dem. Tack vare läkare Rick för att ta bort sorgen i mitt i
    mitt hushåll kan ni föreställa er att min fru har en 2 år gammal
    dotter och en 6 sex månader gamla son, vad skulle jag ha gjort. Gud kommer
    välsigna Dr. RICK Simpson för att hjälpa mig med cannabis olja och för hans stöd och
    vård, kontakta E-post: ricksimpsoncanceroil@gmail.com, vad kan jag säga
    till min herre, allt jag har att säga är Tack Herre

    SvaraRadera


  4. Jag vet fortfarande inte rätt ord för att uttrycka min tacksamhet till Rick Simpson och hans underbara cannabis olja som botade min sjukdom. I maj 2014 fick jag diagnosen melanom cancer, påverkas det min hud, tarmar och ögon. Jag gick för behandling men förgäves, min familj rådde Rick Simpson olja för att underlätta mitt lidande och möjligen bota mig.Jag ville inte köpa olja eftersom jag hade tvivel om min cancer, men efter att ha läst om det och gör efterforskningar på nätet jag dukade under för tanken, och i själva verket var en underbar, cannabis olja framgångsrikt botade min cancer !!! Efter tre months.Now jag är bra och hälsosamt ... Rick Simpson kan nås på cannabisoilmedicalfoundation@gmail.com

    SvaraRadera
  5. Min far fick diagnosen hjärncancer mars 2015 och sedan dess har vi gjort kemoterapi 3 gånger men cancern återvänder . För några månader sedan jag hörde om cannabis olja och dess läkande effekt och jag begräsningarna cannabisolja från Australien (Ricksimpsonmedicaloil@outlook.com) och min far började behandling omedelbart med cannabisolja, efter att ha använt cannabis olja för behandling på utsatt tid förskriva av Rick fanns totalt bota och som jag skriver nu min far kan gå runt huset själv utan stöd från någon och gå ut när han väljer.

    Hälsningar,
    Susan Gunter

    SvaraRadera
  6. "Det förvånar ständigt mig hur mycket RSO cannabis olja kämpade min cancer - utan biverkningar eller risker. Vid sidan av dödandet av mina cancerceller , vilket är den viktigaste faktorn för mig, RSO cannabisolja hjälpte också till med smärta och illamående. Faktum är att min livskvalitet förbättrades runt. Tack vare Rick Simpson Oil som jag upphandlas Och med min växande erfarenhet längs sidan expanderande data från kliniska prövningar, tycker jag mig mer och mer säker i RSO cannabis olja och jag är nu cancer gratis och därmed dela detta uttalande. Kontakta honom via e-post: ricksimpsoncancerresearchcure@gmail.com för din egen bota Gud välsigne dig Rick "

    Yours i cancer överlevnad

    SvaraRadera
  7. Hej, Har du hört talas om RSO cannabis olja? Dess ett botemedel mot cancer.The världen behöver är att få vass av denna sjukdom. Dess i grund och botten ett botemedel eller kontroll för alla sjukdomar och tillstånd. Smärta, artrit, cancer, KOL, Crohns sjukdom, diabetes, emfysem, Övervikt, eksem, fibromyalgi, migrän, psoriasis, Sköldkörtelrubbningar , Tourettess Syndrom, ärr, brännskador , myggbett hepatit och mycket mycket mer. Jag har sett nyttan av olje ångra det eftersom det verkligen fungerar och här är hans e-post ricksimpsoncanceroil@gmail.com

    SvaraRadera
  8. Jag gjorde ett löfte att dela ett vittnesbörd om hans olja botar mig. Dr Daniel Floyd och all hantering av FLOYD PHARMACEUTICALS botade min fru av sköldkörtelcancer med cannabisolja, berättade för läkaren mig fanns lite de kunde göra och trots all cellgifter och strålning, var hon inte svarar på behandlingen. Så en vän till mig kom till vår räddning genom att beställa cannabisolja från FLOYD PHARMACEUTICALS. Som faktiskt fastställts av en av eleverna i Rick Simpson, (Dr. Daniel Floyd) som omfattas av den rättsliga certifiering av Rick Simpson. Dr Daniel Floyd har varit att hjälpa patienter att bekämpa cancer i olika typ. Eftersom det är nästan omöjligt att nå Rick Simpson själv i tid. Så vi bestämde att ge det ett försök, så långt min fru förbättras mycket väl och idag hon kan gå runt huset allt av sig själv. Jag tror att det är nödvändigt att låta andra, särskilt de som lider av denna akut sjukdom som när du har denna olja, kan det verkligen ge en andra chans i livet. Om du råkar vara i behov av denna olja, bör du kontakta leverantören via det här meddelandet: Drdanielfloyd@gmail.com

    SvaraRadera
  9. Jag gjorde ett löfte att dela ett vittnesbörd om hans olja botar mig. Dr Daniel Floyd och all hantering av FLOYD PHARMACEUTICALS botade min fru av sköldkörtelcancer med cannabisolja, berättade för läkaren mig fanns lite de kunde göra och trots all cellgifter och strålning, var hon inte svarar på behandlingen. Så en vän till mig kom till vår räddning genom att beställa cannabisolja från FLOYD PHARMACEUTICALS. Som faktiskt fastställts av en av eleverna i Rick Simpson, (Dr. Daniel Floyd) som omfattas av den rättsliga certifiering av Rick Simpson. Dr Daniel Floyd har varit att hjälpa patienter att bekämpa cancer i olika typ. Eftersom det är nästan omöjligt att nå Rick Simpson själv i tid. Så vi bestämde att ge det ett försök, så långt min fru förbättras mycket väl och idag hon kan gå runt huset allt av sig själv. Jag tror att det är nödvändigt att låta andra, särskilt de som lider av denna akut sjukdom som när du har denna olja, kan det verkligen ge en andra chans i livet. Om du råkar vara i behov av denna olja, bör du kontakta leverantören via det här meddelandet: Drdanielfloyd@gmail.com

    SvaraRadera

  10. min fru har lidit av cancer i bukspottkörteln trä bekräftades vara etapp fyra, läkaren tullindrivaren mig det fanns lite hon kunde göra eftersom hon inte reagerade två behandling men min svåger vann till vår räddning genom att beställa denna hampa olja från Rick Simpson Foundation trä va sa har hjälpt vissa patient kampen mot cancer av olika typer så vi bestämde två ge det en chans, så långt min fru förbättras perfekt mycket bra och närvarande kan hon gå runt huset hela själv. Jag kände det nödvändigt att titta andra som lider av denna akut sjukdom att när du har en bra hampa olja det kan verkligen ge en en sund andra chans att leva. om du råkar vara i behov av denna hampa olja kan du kontakta stiftelsen som levererat min bror i lag med denna e-post: ricksimpsonmedicalorg@outlook.com

    SvaraRadera