lördag 25 juli 2015

En film som sammanfattar massmedia och "journalisten" som entitet

Nightcrawler (2014) med Jake Gyllenhaal i huvudrollen. Det är en thriller med toner av mörk humor som är ganska spännande och får med flera verklighetsförankrade aspekter.

1. Enligt affärsmagasinet Forbes så är "Media" nummer 3 på listan av Top 10 jobb som psykopater söker sig till: http://www.forbes.com/sites/kellyclay/2013/01/05/the-top-10-jobs-that-attract-psychopaths/

Undrar du varför så ligger svaret i incidenten med Adam Tensta, Louise och TV4 som vi har beskådat nyligen. Jobbar du i media har du stor makt, du kan bestämma hur ett helt land ska se på en viss person. Som journalist kan du välja hur man ska tolka deras ord, och sen skicka ut din personliga tolkning som en objektiv sanning för befolkningen att ta in som "fakta".

I det här fallet bestämde man sig att en harmlös bonnetjej var en hemsk rasist. I ett annat fall när jag själv medverkade på Sveriges Radio så bestämde man sig för att jag är en kvinnohatare som gillar att trakassera kvinnor: http://www.youtube.com/watch?v=vOczdz3LYrI&t=4m34s

Som journalist påverkar du hur människor ska tycka och hur dom ska bete sig. Du kan välja att skapa tabun och sätta upp en åsiktskorridor genom att hota med uthängning och social uteslutning. Till och med politiker kan du bestämma över. Trots att dom må hålla med SD i vissa frågor vågar våra politiker inte säga det högt utav risken att bli stämplad som "SD-flörtare" av Aftonbladet.

Därför är det logiskt att filmen börjar med att Gyllenhaal är en tjuv. Hans avsaknad på moral och anständigt beteende är precis vad som gör honom till en lyckad mediafigur senare i filmen.

2. Mediebevakningen av Lisa Holm illustrerar detta tydligt. Journalister från Sveriges största tidningar var så ihärdiga att självaste polisen var tvungna att avvisa dom för att dom trakasserade närstående. Ringde, sms'ade och försökte till och med komma in i bostäder utan någon som helst sympati för att dessa människor nyss förlorat en anhörig. Allt för att kunna sälja en saftig story med färska detaljer som ingen annan hunnit publicera.

Den perfekta parallellen till detta i filmen är när Gyllenhaals karaktär spelar in olyckor för att kunna sälja de "saftigaste" klippen till nyhetsstationer. Men det finns dock en djupare aspekt i det hela, och det är att massmedia som vi känner till det går ut på att sälja känslor. Offer säljer. Lidande säljer. Media vet detta. Dom har ett strikt business-tänk kring tragedier.

Det vi kallar "nyheter" är egentligen en form av pornografi. Känslor slängs upp på en skärm och kroppar används för att tjäna pengar. Det var nog den poängen mästerverket A Serbian Film försökte påvisa. Till och med när du är död så slutar du inte vara ett verktyg för någon annans njutning/vinning. Denna poäng ekar i verkligheten varje gång du läser en nyhetstidning.

3. Massmedia bestämmer berättandet. Även när det finns händelser som talar emot så väljer man vad man ska lyfta fram, och när, för att det ska passa in på bilden man vill förmedla.
























I filmen illustreras detta genom att nyhetsbolaget som Gyllenhaal arbetar för väljer att främst berätta om brott som sprider sig till vita trygga överklassområden. I Sverige illustreras detta genom att alla är rasister, vi tjänar på den ansvarslösa invandringspolitiken, att ifrågasätta invandringspolitiken är rasism och det finns inga integrationsproblem egentligen. Det är arbetslösheten som är problemet.

Andra exempel på hur massmedia väljer sina nyheter, och vilken samhällsbild som ska målas upp, finns här: http://www.youtube.com/watch?v=mUtmTMDyK4A&t=9m5s

Du får gärna titta på Nightcrawler nu och berätta om min analys är korrekt, eller bara sönderknarkad. Tack för att du läste.





1 kommentar:

  1. Håller med. Trots den uppenbara satiren och parodin så känns Jake Gyllenhals tolkning av en psykopat i ett i stora sett sjukt samhälle väldigt trovärdig. När det gäller mordet på flickan i Sverige, ja, fyfan vad vidrigt av journalister att ligga på som de gör!

    SvaraRadera