fredag 5 juni 2015

"Du som är invandrare, du måste väl stödja öppna gränser?"

Det känns ganska perverst att föreslå att bara för att jag har kommit hit som invandrare så måste jag vara okej med invandring i vilket sammanhang som helst. Oavsett vad. Oavsett konsekvenserna. Bara för att det har gynnat mig personligen så måste jag stödja fri invandring och öppna gränser åt alla, alltid, jämt.

Det är som att säga att bara för att jag gillar att få avsugningar så måste jag vara okej med avsugningar i alla tänkbara sammanhang. På begravningar. På barn. You name it.

Jag är väldigt glad att min familj fick komma till Sverige, och självklart hade jag velat att varje krigsflykting i hela världen skulle kunna få samma möjlighet som jag har fått. Men det går inte. På grund av resurser. Ett enda land har inte obegränsat med resurser. Och om dom hade stoppat oss vid gränsen och sagt: ”Fan, vi har inga bostäder i Sverige längre. Vår sjukvård är åt helvete, vår psykvård är inte så bra heller, kan ni inte dra till Tyskland istället? Eller USA?”

Jadu, jag tror det hade vart ganska svårt att ta illa upp då. Det hade vart ganska svårt att ta det personligt. Vad är det som är så svårt att fatta med detta? Det är så konstigt att det finns människor som tar kritik mot invandringspolitiken personligt, som att det handlar om att man hyser agg mot specifika individer. Typ ”MEN VADÅ, GILLAR DU INTE DOM MÄNNISKORNA ELLER?”

Jag skiter fullständigt i vilka ”dom” är, för det handlar inte om rasism. Det handlar om överbefolkning. Den nuvarande invandringspolitiken går ut på överbefolkning, slarv samt korruption. Till exempel så ger Migrationsverket ibland asyl till människor som redan har uppehållstillstånd i ett annat land. Varför söker man asyl om man redan har asyl?

Ifall du bara glömmer bort hela invandringsgrejen och tänker utanför det sammanhanget: När man pratar om överbefolkning kan vilken människa som helst hålla med om att det är problematiskt med för mycket människor på ett och samma ställe. Men när man glider över på att det inte är bra att ta in hur många människor som helst till just Sverige blir samma personer helst plötsligt fixerade vid hudfärg och kallar dig för rasist. Men det handlar inte om hudfärg, det handlar om resurser. Vi har inte råd att ta in 120'000 vita Amerikaner heller. Vart ska dom bo? Finns det jobb till dom?

"Men Sveriges invandringspolitik är anledningen till att du är i Sverige just nu!"

Nej, det är det inte. Hur dum måste man vara för att tro att Sverige inte har förändrats ett dugg dom senaste 30 åren? Situationen var en helt annan på 90-talet: https://www.youtube.com/watch?v=mVHrLO3dsI8
Det fanns fler bostäder och Balkan-flyktingar var lättare att integrera. Det är klart att bosnier är mer lättintegrerade när dom kommer från ett sekulärt land, till skillnad från radikalt religiösa samhällen. Att flytta från ett sekulärt land till ett annat sekulärt land skapar inte en särskilt stor kulturkrock.

Var invandringen på 90-talet en påfrestning? Ja, klart, men det var en påfrestning som Sverige kunde klara. Man kan inte riktigt säga samma sak idag, när till och med asylflyktingar undrar vad fan politikerna håller på med: http://www.ltz.se/jamtland/ostersund/sverige-var-inte-det-land-jaafer-fick-hora-om

Rätta mig om jag har fel, men fick migrationsverket då också order om att "skit i att göra kontroller, bara ge alla asyl, det är billigare"?
http://magasinetneo.se/artiklar/migranverket/
Var invandringen verkligen lika kravlös på 90-talet? Gav migrationsverket asyl till mördare? http://www.friatider.se/m-rdare-f-r-asyl-har-r-tt-slippa-f-ngelse-i-arabv-rlden

Gav migrationsverket asyl till asylsökande som hävdar att dom har flytt Syrien men talar med LONDON-ACCENT? Vilket gör det uppenbart att dom bott i England i flera år, och att dom bara söker lyx i Sverige. Var det några asylsökande bosnier på 90-talet som vägrade kliva av bussen i protest för att asylboendet inte var fint nog?
http://www.friatider.se/nyanl-nda-invandrare-v-grar-kliva-av-buss
http://www.expressen.se/nyheter/flyktingar-vagrar-ga-av-bussen-vid-boende/

Så jävla uppenbart att personerna ifråga inte är asylsökande, utan lyxsökande. Att dagens invandringspolitik går ut på att hjälpa dom som behöver asyl är ett dåligt skämt och en myt. Så med tanke på det, är det så jäkla konstigt att jag tycker att man borde ta in, säg 20'000 istället för 120'000 per år? Och att skärpa invandringspolitiken så att dessa verkligen är de mest behövande?

Gud, jag vet inte. Men en sak är säker: Om du vill gnälla på någon, gnäll på politikerna som inte vågar integrera folk ordentligt och som inte bryr sig om att föra en ansvarsfull invandringspolitik. Om dom hade gjort det de senaste 10 åren hade vi fått plats med fler människor som verkligen behöver vara här av livsnödvändighet.

Det värsta av allt är nog att dom här idioterna tror att jag vill att varenda land ska stänga sina gränser helt och hållet, när det enda jag har sagt är att Sverige - som har mest kravlös och störst invandring i hela Europa - borde minska sina nivåer lite grann. 

Det är verkligen kännetecknet av en total jävla idiot: Att hoppa till dom mest extremaste slutsatserna och inte kunna se några som helst nyanser enbart för att dom är så lata att dom inte orkar underhålla nått än sina egna fördomar. Det är inte mitt ansvar att använda din hjärna åt dig.


2 kommentarer:

  1. Om jag endast kunde argumentera 5% som du skulle jag våga mycket mer i mina uttalanden

    SvaraRadera
  2. Kolla in captain sweden saves the day. Inte helt i åsiktskorridoren.

    SvaraRadera