onsdag 6 maj 2015

Psykvården förstör din psykiska hälsa

Psykvården är så långt åt helvete att det är oacceptabelt. Visste du att om du är en missbrukare så kan du inte få hjälp innan du har blivit ren? Vad fan är poängen med att ens söka hjälp då? Varför tror dom att man vänder sig till vården om det inte är FÖR ATT KUNNA SLUTA DÖVA SMÄRTAN MED DROGER? Har dom helt missat delen där en person blir missbrukare för att dom vill fly verkligheten via substanser?

Det är vad man får med en lagstiftning som kriminaliserar användning av droger. Du blir inte behandlad som någon som behöver hjälp, för enligt lagen är du en brottsling som ”bara måste sluta upp o göra dumma saker.” Dom tror att missbruk är som att göra inbrott och sno någons TV: ett moraliskt val som du har full kontroll över, inte en sjukdom du vill bota. Borde inte vården av alla jävla ställen ha kunskap om psykologi och beroende?

För att inte tala om hur dom behandlar människorna som inte ens har ett problematiskt bruk av droger: http://melman.se/se-oss-som-manniskor/ Läs gärna hans berättelse, den ger en viktig inblick i hur det fungerar.

”Jag blev stämplad som missbrukare redan i gymnasieåldern när jag gick till BUP för mina sömnproblem. Svårigheterna berodde på stress och prestationskrav, inte cannabis. Utan cannabis som medicin hade jag aldrig klarat skolan. Personen jag träffade yrkade bestämt på att det var cannabis som gav mig sömnproblem och ångest, trots att cannabis visat sig vara bra mot både sömn och ångest.

När jag senare i livet blev utbränd gick jag till vården för att få stöd och framförallt kognitiv beteende terapi (KBT). Något jag i skrivande stund kämpat för så länge jag kan minnas utan att få. Istället för terapi blev jag stämplad som en missbrukare och sedan den dagen har jag blivit negligerad av vården. Trots att jag har kommit in fullständigt förstörd och urholkad i hopp om att få hjälp, bara för att lämna mottagningen med en känsla av att känna sig värdelös, man har inte ett värde som människa och att man är inte värdig vård.

Jag frågade en av mina många läkare under åren vad anledningen var, varför jag inte fick terapi? Vad var det som egentligen gjorde mig ovärdig samtalsterapi? Svaret var ärligt och hårt:
”Man hjälper generellt sett inte missbrukare, fören de är kliniskt bevisat rena från droger. Det gör man genom att lämna urinprover i några månader.”


Motvilligt gick han med på att lämna prov, men då ville dom inte ge honom KBT-terapi förrän han började ta läkemedel. Dom kräver alltså att du ska sluta ta droger för att kunna få behandling, och när du har slutat så kräver dom att du tar droger för att kunna få behandling. Droger med mycket värre biverkningar än vad cannabis ger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar