lördag 18 april 2015

Har cannabis något positivt att erbjuda allmänheten?

Dr Sanjay Gupta är en neurokirurg och känd mediepersonlighet i USA när det kommer till hälsorelaterade problem. Han är också en pånyttfödd förespråkare för medicinsk cannabis och jag är förvånad över att CNN lät honom framföra en så pass objektiv dokumentär om växten. Titta gärna på den ihop med dina hjärntvättade föräldrar: https://www.youtube.com/watch?v=hrVXRZY1_x0
Bevisen är slående.

Han har även bett om ursäkt för sin tidigare nolltolerans mot cannabis: http://edition.cnn.com/2013/08/08/health/gupta-changed-mind-marijuana/

För att översätta: ”Jag ber om ursäkt för att jag inte efterforskade tillräckligt noggrant. Jag avfärdade en hel mängd av legitima patienter vars symptom förbättrades av cannabis. Jag gjorde misstaget att förlita mig på DEA och trodde att dom klassade cannabis som en klass 1 substans på grund av vetenskapliga bevis. Jag antog att dom måste haft högklassig logik till varför marijuana hamnar i kategorin av dom absolut farligaste drogerna som ”inte har någon acceptabel medicinsk användning och en hög potential för missbruk.”

Dom hade ingen vetenskaplig forskning att backa upp det där med, och jag vet nu att när det kommer till cannabis så är inte någon av de där sakerna sanna. Potentialen för missbruk är inte hög och det finns väldigt legitima medicinska applikationer. Faktum är att cannabis ibland är det enda som funkar. Ta fallet Charlotte Figi som jag mötte i Colorado. Vid åldern 3 hade hon 300 epileptiska anfall i veckan, trots att hon tog 7 annorlunda mediciner. Medicinsk cannabis lugnade hennes hjärna och begränsade hennes anfall till 2 eller 3 per månad.”

Det tjockskalliga Sverige måste lära sig är att USA är ljusår före oss när det kommer till cannabis. Växten är mer integrerad i deras kultur, propagandan mer galnare, men även forskningen mer framstående. Att det har legaliserats i flera delstater på senare tid beror inte på en slump. Det beror på att man inte kan hålla tillbaka forskningsresultat.

Vi ska inte behöva vänta 30 år på att en korkad torr gubbe i kostym som sitter vid talarstolen i riksdan ska släppa taget om sina fördomar. Dela den där dokumentären, visa den för folk du känner, och förändra allmänhetens okunniga bild redan idag. Det kan rädda liv. Så mycket forskning tyder på att vissa av ämnena i cannabisplantan kan vara botemedlet för cancer:


 

1 kommentar:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera