onsdag 11 mars 2015

Piratpartiet gör mediepampar förbannade

Piratpartiet köper sig in på Mediedagarna i Göteborg – TV-branschen rasar
Bra gjort av Piratpartiet. Kul att dom gör kapitalistsvinen inom TV-branschen upprörda. :)

”HUR VÅGAR NI TA HIT ETT PARTI SOM VILL GÖRA ATT VI TJÄNAR LIIITE MINDRE PENGAR!? Jag känner mig KRÄNKT över att jag BARA kommer få 100 MILJONER per år nu, TÄNK PÅ BARNEN I AFRIKA”

Jag fattar inte hur dom där företagspamparna ens har magen att klaga. Det är väl klart att ju fler perspektiv desto bättre? Sen vet jag inte riktigt hur mycket jag delar PP's syn på fildelning men det är väl irrelevant.

Personligen tycker jag det är riktigt illa att musiker inte kan leva på att vara musiker längre. Det finns helt enkelt ingen möjlighet för ett vanligt band att göra karriär, det räcker inte med att göra skivor. Man måste slita arslet av sig genom konstant turnerande för att kunna få ihop en dräglig lön på det hela, och så ska det inte behöva vara.

Med fildelningens utspridning i samhället känns det som att människor helt enkelt har blivit alldeles för dumma och lata. Dom förväntar sig allting gratis och glömmer helt och hållet bort att det är en individ som har gjort musiken/filmen/spelet/boken dom älskar, en individ som behöver kunna köpa mat och betala hyran.

Men samtidigt förstår jag att man inte får någon lust att betala för t.ex. CD-skivor när man vet att den största delen av pengarna går till rika skivbolag. Musiker har ju uttryckligen sagt att dom får största delen av sina pengar via merch eller konserter, inte genom att folk betalar för själva produkten. Nånting har gått väldigt snett där. Konstnären ska få det största av pengarna, inte nån sliskig manager.

Med det sagt så är mitt förslag på en lösning detta: När en artist släpper en produkt så borde dom ha en sida där konsumenten själv väljer hur mycket dom ska betala för produkten.

Det kan vara så mycket som 500 kr eller så lite som 1 krona. Alla har olika ekonomiska förutsättningar och det är orimligt att kräva samma summa av alla. Man borde få ge det man har istället. På så sätt skulle artisten få in mer pengar än genom ett system där folk inte ens betalar för produkten via piratkopiering.

Men i övrigt tycker jag inte piratkopiering borde vara olagligt. Det är ett slöseri med skattepengar att hålla det olagligt. Det räcker med att kritisera människor för att vara otacksamma rövhål och istället börja knåpa på bekvämare betalningsmodeller. Spotify har ju ändå lyckats jävligt bra.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar