tisdag 10 februari 2015

9-åring misshandlad av ordningsvakt?

Jag är glad för att NyheterIdag vågar vara nyanserade när det kommer till händelsen med 9-åringen: http://nyheteridag.se/ny-film-visar-nar-9-aringen-sparkar-vakt-i-ryggen/
Man ser åtminstone till att ge olika synvinklar på det som hände. Och nej, det är inte automatiskt rätt med bara den synvinkel som klagar på auktoritetsfiguren.

Jag tycker nästan mer synd om vakterna/poliserna än vad jag tycker synd om barnet. Vi vet absolut ingenting om vad som har hänt men ändå har folk i förväg stämplat vakten som en pedofil-nazist-massmördare. Att vara polis är en av de mest otacksamma jobben i Sverige. Så fort man agerar hårt mot brottslingar så gråter media ut om ”medmänsklighet”.

Om det verkligen är sant att det är en 9-åring, och inte en 13-åring som vissa säger, och att denne inte gjorde något våldsamt innan händelsen: då är det en hemsk incident och ordningsvakten borde bli av med sitt jobb. Psykopater ska inte sitta i maktpositioner där dom har ansvar över andra människors personliga säkerhet.

Om det verkligen är sant att pojken och hans vänner gick runt och spottade och slog och BET främmande människor på ett tåg innan händelsen, så förtjänar dom värre än vad vi kan se på videon. Det finns ingen ursäkt för den där sortens beteende oavsett hur gammal man är. Jag kände några riktiga skitungar när jag var yngre, inklusive mig själv, men vi tog det aldrig till en sån där nivå. Helt oacceptabelt beteende och det ska fanimej kännas också.

Jag har nästan enbart sett människor berätta i moralisk ton hur vakterna INTE skulle göra. Men hur hade ni själva agerat på ett fint, humant sätt mot någon som absolut inte är medgörlig och försöker slå sönder er? Och inte ens slutar när två vakter försöker ge sig på honom?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar