söndag 14 december 2014

TV-spel, sexism, PK-feminister och hur man löser hela skiten

The solution to sexism in video games - hur man löser sexismen i spelbranschen

Maddox angående objektifiering och sexualisering

PK-feminister och deras märkliga invändningar mot TV-spel

Sexistmärkning av TV-spel

Där är en samling av videos som jag, och Maddox, har gjort om människorna som kritiserar TV-spel för att dom är "sexistiska". Dom som hänger på spelsidor får gärna länka runt till dessa videos där, speciellt de två första. Jag tycker att Maddox är aningen skarpare i sina videos än vad jag är i mina. ;)

Jag skulle kunna prata mer utförligt om Anita Sarkeesian's och andra feministers kritik mot spelbranschen, men det känns överflödigt. Det är ofta så att det som kallas för sexism egentligen bara är en individs högst personliga subjektiva flummiga tolkning.

Vissa kan titta på Super Mario och tänka: ”Vad gulligt att han hoppar genom eld och slåss med monster bara för hennes skull. Det är väldigt romantiskt och en bra metafor för kärlekens intensitet.” 
Och andra människor kan titta på Super Mario och enbart fokusera på vilka kön de olika karaktärerna har, och tänka: ”Vadå, varför ska en kille behöva rädda en tjej? Kan inte hon slåss mot Bowser själv eller? Hon är ju bara en SAK, inte en människa!!!!”

Jag hade kunnat sätta mig ner, kolla på alla Twilight-filmerna, och sen hitta på nån sönderknarkad teori om hur filmerna förespråkar nekrofili och pedofili, eftersom Edward är 100 år gammal och Bella bara är 17. Filmerna förespråkar även djurporr då Jakob, teknisk sett, ÄR en varg.

Och hela syftet med Twilight-filmerna är att normalisera attraktion mot döda människor och vargar, så att the New World Order kan långsamt indoktrinera oss till att släppa alla våra hämningar och göra oss av med vår moral så vi kan bli mer mottagliga för Satan och alla hans onda drifter. Filmerna vill normalisera det ockulta så att vi ska bli mer mottagliga inför en framtid där Satan är vår erkända härskare. För vi vet ju att det är sånt som illuminati tänder på. (SARKASM. SÅ HÅRD SARKASM)

Förstår du vart jag vill komma här? Det går att titta på absolut vad som helst och hitta på en teori om vad dess mening är. Det går att tolka vadsomhelst på vilket sätt som helst. Men det innebär inte att det är ett objektivt faktum, och det innebär inte att du vet hur alla andra blir påverkade av det du ser. För alla andra delar inte din tolkning, och alla andra lägger inte in samma symbolik i det dom ser.

Med allt detta sagt, Sarkeesian har vissa poänger också. Det stämmer att TV-spel är enformiga i sina storylines och karaktärer, och det hade absolut inte skadat med variation på den fronten. Men varför erbjuder hon inte någon variation själv?

När jag först hörde talas om hennes kickstarter-projekt så trodde jag att hon bad om pengar för att skapa ett spel som inte var traditionellt i sina könsroller, men sen visar det sig att hon bad om 43'000 kronor bara för att vlogga om hur TV-spel främjar kvinnohat. Är det bara jag som tycker att hon framstår som en jävla bedragare? Hon har inte gjort något annat förutom att gnälla, erbjuda absurda teorier och antyda att alla som spelar/skapar TV-spel är kvinnohatare. Väldigt produktivt.

Jag tror personligen inte att sexism uppstår genom spel som har enformiga storylines och endimensionella karaktärer. Sexism är nämligen allvarligare än så. Sexism innebär att man ser ner på en människa på grund av deras kön / behandlar dom sämre på grund av deras kön. Är det orimligt av mig att utgå ifrån att ens människosyn bildas av samhällsnormer, erfarenheter i livet, och vilka föräldrar/vänner/människor man omringas av?



1 kommentar:

  1. "Är det orimligt av mig att utgå ifrån att ens människosyn bildas av samhällsnormer, erfarenheter i livet, och vilka föräldrar/vänner/människor man omringas av?"

    Inte orimligt, inte alls. Men i mitt fall, meh.

    Jag ser kvinnor som lägre stående mest på grund av hur de ser ner på oss män och sakta men säkert håller på att ta över det här landet (och andra länder också för den delen). Det är en självbevarelsedrift helt enkelt. Om man vänder ryggen till så kommer någon subba att hugga en direkt.

    SvaraRadera