söndag 14 december 2014

Män som näthatar kvinnor

Video: https://www.youtube.com/watch?v=Rm8nBt9rQBo

Så, för att sammanfatta på svenska: Kvinnor är inte alls mer utsatta än män. Näthatet är ungefär likadant och en person som påstod att hon hade forskningsstöd för att bevisa att kvinnor är mer utsatta utgick ifrån en studie med en otroligt felvinklad definition av ”näthat”. Dom inkluderade allting från "allvarliga trakasserier" till "harmlöst trollande som är typiskt för Internet" och "småsinta förolämpningar".

Det där är en sjukt bra och viktig video, och jag fattar inte hur den bara kan ha 34'000 tittar? Den borde spridas mycket mer, speciellt med tanke på den tröttsamma näthatsdebatten här i Sverige.
Hon nämner även att det är fler kvinnor än män som anmäler trakasserier. Gud, jag undrar varför? Kan det ha att göra med att många kvinnor anser en simpel ”bitch” eller ”hora”-kommentar att vara näthat? Killar är generellt sett inte lika känsliga.

Jag kommer ihåg en gång när jag och en kille tjaffsade om wrestlaren CM Punk på ett wrestling-forum och han sa åt mig att han hoppas att jag dör. Det här är en diskussion om halvnakna män som tafsar på varandra i en ring, och han tycker det är så pass allvarligt ämne så det är värt att önska död på någon!? XDDD

Tyvärr så är det helt enkelt jargongen på Internet, människor blir rövhål när dom är anonyma och dom säger saker som dom helt enkelt inte menar. Det finns flera avsnitt av Trolljägarna som bevisar det. Det är inte värt att bry sig om och det har verkligen inte med ditt kön att göra. Men media vill få det att verka så, och åter igen visar bara det hur röd/grön/rosa Sveriges mainstream-media är.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar