måndag 10 november 2014

"Min familj gråter". Mordhotad efter Islam-kritik

"Min familj gråter. Jag är rädd. Mina barn undrar vad som hänt. Det är vad mordhoten betytt. Jag orkar inte mer." skriver han i dag.

Stackars kille. Jag tycker synd om honom. Även att jag inte håller med det Marcus Birro skrev om Islam på Twitter så är jag ändå glad att han skrev det, för det visar verkligen hur korkade vissa vänster-anhängare och muslimer är. Marcus Birro skriver istortsett att Islam är en våldsam religion och vad är det som händer? En muslim skriver: ”VA? DET ÄR DET INTE ALLS, HUR VÅGAR DU? JAG SKA SPÖA DIG OCH MÖRDA DIN FAMILJ!”

Självklart är inte alla muslimer såna, det säger Birro själv: ”Det jag menade var att många slentrianmässigt använder sig av “religioner” i största allmänhet när det handlar om mord och terror i Guds namn. Meningen är att dra all tro, alla troende och alla religioner över en kam. När jag ser mig omkring i världen just nu (och tidsbegreppet är viktigt här) så ser jag att de flesta konflikter, om det så handlar om IS, kidnappade flickor eller andra terrorhandlingar, utförs i Islams namn. Det betyder inte att alla muslimer är terrorister. Verkligen inte. Det betyder bara att islam, om också en perverterad version av islam, är den gemensamma nämnaren.”

Det där är en legitim observation och en legitim tanke att framföra. Att religiös terrorism idag nästan enbart begås i Islam's namn är väl något ingen kan förneka? Jag håller dock inte med om det han antyder, vilket är att Islam i sin religiösa struktur skulle vara mer benäget att orsaka terrorism, men det han framför är inte nån form av rasistiskt skitsnack. Han framför en fråga: "Är Islam mer benägen att skapa terrorism än andra religioner?" Mitt personliga svar är "Nej", då jag själv tror att det har med andra saker att göra. Men frågan bör ändå kunna lyftas utan ett så pass enormt hatdrev, och det är riktigt äckligt att se hur lite stöd han får av sina partikamrater och övriga media.

Fredrik Virtanen som skriver för Aftonbladet gottar sig åt mordhoten och påstår att dom inte ens har ägt rum: ”Du med ditt enfaldiga rasistiska islam-hat @MarcusBirro, men jag kommer bli ännu mer trött när du gråter ut om ”hatet” DU låtsas få.”

"Låtsas"? Att undergräva skiten som Birro har fått slängd på sig är smaklöst till och med för en radikal vänster-typ som Virtanen. Dom som tror att Birro "låtsas" få hat kan ju bara kolla på vad folk har skrivit till honom här: http://toklandet.wordpress.com/2014/11/09/lite-som-marcus-birro-fatt-pa-twitter/
Avgör själv: Om du framförde din åsikt och folk reagerade sådär, vad hade du tyckt då? Personligen hade jag nog inte brytt mig, för jag hatar nämligen folk tillbaka minst lika mycket. Men att vissa smaklösa hatiska kommentarer förekommer borde ingen förneka.

För att inte tala om Nyheter24, sidan som skryter om sin kamp mot näthat och sedan lägger upp det här. Sidans debattchef, Totte Löfström som gråter ut i den här videon om ”näthat” skriver även en artikel där han kallar Birro för ”idiot” i titeln och gottar sig åt all skit han har fått, för att avsluta med att kräva att Birro ska be om ursäkt. Vart finns logiken i det? Varför ska Birro be om ursäkt för en legitim åsikt?
 
Han har aldrig uttalat sig om muslimer som människor. Han har endast uttalat sig om tanke-systemet som är Islam. Islam är en religion. Det är inte en hudfärg, det är inte en etnicitet, och det är inte en människa. Att kritisera Islam är inte mindre legitimt än att kritisera Kommunism, Kapitalism, Nazism eller Kristendom. Allt detta är tanke-system. Varför ska vissa tankar och ideologier vara fria från kritik?

Det Birro gjorde var inte att sprida ”skitsnack” eller "rasism". Han uttryckte legitima observationer och bemöttes till störst del med skitsnack och grundlösa anklagelser om rasism. Tröttsamt. Så fruktansvärt tröttsamt. Jag har aldrig sett någon kalla en människa för "rasist" när dom uttrycker sig negativt och övergeneraliserande om Kristna människor. (Birro gjorde inte ens det om Muslimer)

Om Expressen och Aftonbladet verkligen var intresserade av att rapportera verkligheten och kämpa mot islamofobin i samhället så hade dom tagit upp det som hänt och ställt sig på Birro's sida.

"VA? Vadå kämpa mot Islamofobi genom att stå upp för Birro? Hur fan tänker du där?!"

Jo, det handlar om er syn på muslimer, förstår du. För vad är det för bild du har av muslimer som människor ifall du tror att dom är helt okapabla att höra ett kritiskt ord om sin religion? Du förstår väl att en resonabel och intelligent människa kan tåla att höra kritik mot det dom tror på - vare sig det handlar om religion eller politik - utan att skita på sig av ilska och kräva censur samt halshuggning?

Vad är det för människosyn som DU har på muslimer ifall du utgår ifrån att dom är sådär pass fruktansvärt intoleranta och måste daltas med till en absurt löjlig grad som vi inte applicerar på andra religiösa människor, såsom Kristna och Buddister och Satanister? Innebär inte idén om människors lika värde att vi ska hålla alla religiösa och icke-religiösa personer till samma standard och krav? Eller menar du att Muslimer verkligen är så pass efterblivna och våldsamma att vi inte ska utgå ifrån att dom kan tåla kritik? (Det där är vad du föreslår. Inte jag.)

Vi ska väl ändå eftersträva att leva i ett samhälle där det finns plats för både muslimer och icke-muslimer att samexistera och kommunicera öppet och fritt med varandra? Eller får man inte vara en del av det Svenska samhället ifall man har kritik mot en viss religion? Menar du att ett "korrekt" Sverige är ett sådant där ingen får kritisera religion? Menar du att det är utopin som vi ska försöka eftersträva?

Att ogilla en religion betyder inte att man ogillar människan som följer den religionen. Detta är något som varje ateist känner till. Och ett samhälle som inkluderar alla inkluderar även dom som har kritik att yttra. Annars är det bara nån slags elitistisk sekt där endast vissa människor med "rätt" åsikter är välkomna. Det verkar ju dock tyvärr vara så dagens Sverige ser ut. Det är iallafall sant om medievärlden. 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar