tisdag 18 november 2014

#ArgBlatteGate: Sveriges Radio vinklade mig och ljög för mig

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=478&artikel=6018835

Vad roligt att man blir vinklad till att framstå som en kvinnohatande våldtäktsman i statlig media då. "Han har själv trakasserat kvinnor i spelbranschen."
Jaså? Har jag det? När då? Det är fruktansvärt märkligt att ni vet saker om mig som jag själv inte ens är medveten om.

Jag var förvisso lite orolig över att jag skulle bli vinklad innan jag gjorde intervjun, men att dom skulle rentav LJUGA och hitta på något som aldrig har hänt kunde jag inte ens ha föreställt mig. Jag har inte "trakasserat kvinnor i spelbranschen". Jag har skickat EN dryg tweet till EN person som råkar vara kvinna, och det faller absolut inte under definitionen av trakasserier, ett begrepp som bäst kan beskrivas som "systematisk och upprepande djävulskap": http://sv.wiktionary.org/wiki/trakasseri

"Kvinnor i spelbranschen" är PLURAL. Dom får det att låta som att jag springer runt på Twitter och hotar tjejer med våldtäkt. Helt ofattbart. Dom har INGA belägg överhuvudtaget för att skriva att jag trakasserar kvinnOR i spelbranschen.

Ni får gärna skriva till dom och skicka in klagomål på deras icke-objektiva rapportering. Hela reportaget handlar knappast om vad Gamergate går ut på ändå, det handlar snarare om att prata om hot mot personer som råkar vara kvinnor. Det kanske må vara ett ärligt misstag men jag var under uppfattningen om att vi skulle få en pro-gamergate'ares perspektiv på situationen som är GamerGate, inte sitta och snacka om den lilla minoritet av GamerGate som gör dumma saker och sen försöka få mig att framstå som en hycklare.

Journalisten klippte ihop det helt fel och lät mig svara på en fråga som han aldrig ställde mig. Jag har aldrig sagt att jag tar avstånd från det jag skrev till Effie, och anledningen till varför förklarar jag i videon jag gjorde om allt detta: http://youtu.be/vOczdz3LYrI

Det journalisten frågade mig var gällandes hatet mot Anita Sarkeesian, inte min kommentar mot Effie, och där säger jag att jag tycker att dödshoten och våldtäktshoten mot Sarkeesian är fel. DET är vad äkta trakasserier innebär. Du kan INTE på fullt allvar påstå att dödshot och våldtäktshot är samma sak som den larviga dryga smaklösa skämt-kommentaren jag skrev till Effie. Nån jävla idiot på Twitter påstod att jag "sexuellt trakasserar" henne. Hur jävla efterbliven måste man vara för att tycka att DET HÄR räknas som sexuella trakasserier?




Är det smaklöst? Drygt? Jävligt? KLART SOM FAN ATT DET ÄR, JAG FÖRSÖKER KNAPPAST BLI VÄN MED HENNE. Men kalla det för vad det fucking är och våga för fan inte likställa det där med att lägga händerna på en kvinnas kropp mot hennes vilja. Fattar du vilka associationer folk drar när man säger att någon sexuellt trakasserar en människa? Det är inte bara vidrigt i sig att överdriva för att göra en poäng på det där viset, det är även vidrigt att urvattna begreppet och spotta folk i ansiktet som har blivit utsatta för sexuella trakasserier på riktigt.

Om du vill veta vad bakgrunden är till att jag skrev så till henne och hur jag möjligtvis skulle kunna försvara en sådan kommentar, klicka då här: http://www.youtube.com/watch?v=vOczdz3LYrI&t=6m4s

Sen har vi den här patetiska idioten som driver en stor blogg med en massa tittare och som försöker att skapa ett hatdrev mot mig genom att gång på gång referera till mig som "EN HOMOFOB, SEXIST OCH RASIST": http://nojesguiden.se/blogg/spel-michael-gill/kulturnytt-om-gamergate
Det är inte särskilt svårt att motbevisa honom, jag satte ihop en enkel sammanfattning här: http://www.youtube.com/watch?v=vOczdz3LYrI&t=15m5s

Men tror du att han länkar till den? Tror du han låter folk få båda sidor av saken och sen bestämma själva? Nej, fan heller, han slänger ur sig rena jävla lögner om mig och kör på en renodlad smutskastningskampanj. Sveriges Journalistkår består av fruktansvärt vidriga människor som närmast kan liknas vuxenmobbare snarare än individer som är intresserade av att rapportera verkligheten.

Dela den här videon, tack, så att folk får höra min sida av historien: http://youtu.be/vOczdz3LYrI 
Jag har ingen aning hur många människor Kulturnytt når ut till men jag skulle gissa på att typ 30'000 pers har fått fel uppfattning.

1 kommentar:

  1. Hej! Vill först tacka för många bra videos.
    Tycker det verkar som att du blivit utsatt för ett karaktärsmord och det verkar inte riktigt som att det är en slump. Kollade igenom kompislistan på fb för den person du blev intervjuad av (Kalle). Det första som visar sig är att han är vän med Effie. Det andra är att han även är vän med Michael som skrev artikeln på Nöjesguiden. Det visar sig även att han är vän med 3 personer från ledningen av Diversi (Per, Samson och Milda) och han har även "lajkat" organisationen. Man kan säga att han är väldigt partisk med andra ord. Man ska såklart inte dra för stora slutsatser av det här men enligt mig så skulle jag inte bli förvånad om personer snackat ihop sig för att ge dig skit. Särskilt tänker jag på Kalle och Michael. Michaels kritik mot Kulturnytt känns planerad från början för att undgå misstankar. Kritiken svaras sedan av Kulturnytt (Kalle) och man passar på att smutskasta dig ännu mer (http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=478&artikel=6020415). Kulturnytt väljer även att låta Diversi komma till tals om hat. Kanske borde Kulturnytt frågat varför man låter den kände hataren Samson sitta i Diversis ledning? Känt citat är bland annat:
    "Nu ska jag sova och förhoppningsvis drömma om att machete-döda alla vita män". Han har även jobbat för SR, dock tveksam till att han gör det nu.
    Kanske är detta inget nytt men ville informera.
    Kämpa på!

    SvaraRadera