tisdag 30 september 2014

Pippi Långstrump censur

Folk har länkat mig till SVT's censur av Astrid Lindgrens Pippi Långstrump. För att vara helt ärligt så bryr jag mig inte ett dugg. För mig gör det ingen skillnad ifall hon säger ”negerkung” eller inte. Det varken bidrar till eller minskar rasismen i världen, så dom lättkränkta idioterna från Afrosvenskarnas förbund kan ju hålla käften direkt om dom trodde det. Däremot är ordet ”neger” tydligen olämpligt och ifall SVT vill hålla ett barnprogram lämpligt så kan jag väl inte klandra dom för det. Det är deras grej. Om jag gjorde barnprogram hade jag inte gjort detsamma, mina hade varit fulla av svordomar, filosofi kring dom svordomarna, våld och "farliga" idéer om ateism och individualism.

Men det är inte det viktiga i sammanhanget. Jag tycker det viktigaste är det faktum att Astrid Lindgren är konstnären och därmed har hon det sista ordet om sitt verk. Och vad skulle hon själv säga? Detta ger en indikation: http://www.mynewsdesk.com/se/saltkraakan-ab/news/pippi-tv-serien-restaureras-av-svt-93959

Hon har all rätt i världen att ta hänsyn till samtiden. På samma sätt som regissören för A Serbian Film har all rätt i världen att inte visa någon hänsyn till sin samtid och istället göra den första skräckfilmen där barn blir våldtagna. Båda är konstnärer och all kontroll över sina verk ska lämnas till dom själva, efter vad dom själva tycker och står för. Om konstnärer vill censurera sina egna verk ska dom få göra så, och om konstnärer inte vill censurera någonting alls och istället vill visa upp de hemskaste bilderna som konstruerats hittills så ska dom få göra så också. Tyvärr så är ju dock friheten att uttrycka sig inte lika starkt prioriterad och respekterad som friheten att censurera, och det är snarare nånting som folk borde prata om istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar