tisdag 2 september 2014

InteRasistMen.se

Satt och kollade lite på InteRasistMen. Jag brukar inte vara inne på den sidan så ofta då det är tydligt att sidan drivs av extrema vänster-anhängare, och att syftet med sidan är att smutskasta Sverigedemokraterna. Jag har inget emot ärlig granskning och IRM är alltid noga med att posta källor och bilder på det dom skriver om, vilket är väldigt bra, men samtidigt så försöker dom ibland skriva om texten på ett så snedvridet sätt som möjligt för att förvränga budskapet. Dom anstränger sig verkligen för att överdriva och smutskasta alla som är med i partiet.

T.ex. så kan dom citera en partimedlem som skriver något korkat om homosexuella, och sen försöka få det att framstå som att hela partiet tycker likadant. Trots det faktum att en av partiets riksdagskandidater i år, Hanna Wigh, stödjer homosexuellas rättigheter lika mycket som jag själv gör. Samma med Paula Bieler.

Vart vill jag komma med detta? Jo, jag hittade nyligen det här inlägget på deras sida: http://www.interasistmen.se/dumheter/svar-fran-sd-molndal-offerkoftor-och-feltolkningar/

Jag läste igenom IRM's text och när jag såg den där listan av saker som Ilona Michalowski hade skrivit att vi ska vara tacksamma till den vita mannen för så tänkte jag: ”Jaha, det här är ännu en sån där korkad Sverigedemokrat.” Jag är nämligen av åsikten att det finns vettiga SD'are, och att det finns fullständigt blåsta rasistiska SD'are. Och sättet som IRM skrev sitt inlägg på fick det att verka som att Ilona tillhör den senare kategorin.

Men vad hände sen? Jag såg att IRM länkade till originalinlägget på hennes blogg: http://mittsd.se/hatet-mot-den-vite-mannen/ Så jag gick in där och kikade, och jag blev smått förvånad över hur välskriven och insiktsfull hennes text är. Hon är ju inte korkad eller rasistisk alls. Hon försöker inte höja den vita mannen över alla andra, snarare erkänner hon att vita människor gör både bra och dåliga saker – såväl som vilken annan hudfärg/etnicitet som helst. Men detta blir bara tydligt om man läser texten i sin helhet.

Ser du då problemet i en sådan sida som InteRasistMen? Jag känner många som följer deras sida på Facebook och som sitter och får hela sin uppfattning om Sverigedemokrater genom den där smutskastande bloggen, och jag tror tyvärr inte att IRM's läsare är tillräckligt smarta och källkritiska för att läsa igenom texten med ett öppet sinne och sen se vad ursprungsartikeln själv säger. Jag menar för helvete, kolla bara på några av kommentarerna som hon fick på IRM:

- Du passar bättre på en bordell i Ukraina! Det kanske verkligen är det som varit ditt alternativ till att bli medlem i SD? Jävla ……

- Åk hem Ilona. Jävla invandrare

- Det är klart att man inte släpper in en rysk hora…. Folkets hus är inget horhus


(Dom är borttagna nu men finns sparade här: http://molndal.sverigedemokraterna.se/irm-skribent-vita-man-fortjanar-inget-annat-an-doden/ )

Det är ju helt absurt att människorna som följer en ”anti-rasistisk” blogg skriver kränkande kommentarer om henne baserat på hennes etnicitet och kön. Precis samma beteende som IRM konstant kritiserar Sverigedemokrater för. Självklart så är inte alla som följer IRM sådana, men ska det ens förekomma i sådär pass stor grad när detta är en ”anti-rasistisk” ”anti-sexistisk” ”anti-homofobisk” blogg?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar