onsdag 20 augusti 2014

”Vilket parti röstar du på?”

Jag vill inte svara på den här frågan. Vilket parti jag röstar på är irrelevant. Mina åsikter kommer förbli mina åsikter vare sig dom hamnar i "Vänster"- eller "Höger"-facket.

Jag har både SD'are, moderater och vänster-folk som följer mig och gillar mina videos. Det var t.o.m. en FI-anhängare som sa att han verkligen tycker om det jag gör. Men om jag hade, från början, sagt att jag är medlem i ett visst parti (vilket jag inte är) så hade jag nog inte fått se den mångfalden i följarbas. Mina videos hade förvandlats till någon slags parti-representation, snarare än vad det faktiskt är: en individ som fritt uttrycker sina tankar.

Politiska stämplar begränsar interaktionen och det intellektuella utbytet mellan människor. Om man skulle börja prata med någon utan att fråga vilken politisk tillhörighet dom har så skulle man upptäcka att man delar syn på mycket, men så fort den där frågan dyker upp: ”Vilka röstar du på?” så gör svaret att man helt plötsligt tillskriver personen åsikter som dom inte ens har, utifrån ens egna fördomar. Om det är en feminist man pratar med så blir det helt plötsligt: ”Så, du hatar porr och alla män?” Ifall det är en SD-röstare man pratar med så blir det: ”Så, du vill sätta upp koncentrationsläger?” Ifall det är en moderat så blir det: ”Så, du hatar fattiga människor?”

Jag tror vi måste släppa den här idén om att din politiska tillhörighet säger nånting om dina värderingar. För uppenbarligen är inte det fallet. Alla röstar på olika partier av olika anledningar, och om man röstar på ett visst parti betyder inte det att man håller med dom till 100%. Man kanske bara håller med dom till 40%. Det blir därför fruktansvärt orimligt att se alla anhängare av ett visst parti som människor som tror på precis samma saker. Om ett parti har 10'000 anhängare så finns det 10'000 olika uppfattningar om vad partiet handlar om. För alla har sin personliga tolkning av partiets ideologi och alla har sin personliga uppfattning om vad dröm-samhället är för nånting.

Så nej, det är ingen garanti att du är en rasist om du röstar på SD, och det är ingen garanti att du är en fin och tolerant människa om du röstar Vänster. Du kan vara det mest förtryckande rövhålet av alla. Även människor som tillhör anti-rasistiska anti-sexistiska partier kan ha rasistiska och kvinnoförnedrande värderingar.

Jag har märkt hur fruktansvärt lätt det har blivit att ge folk stämplar så att man inte ens behöver bemöta dom. Man stämplar någon som "Feminist" eller "Sverigedemokrat" och sen så vill man inte ens lyssna på vilka åsikter personen har. Istället så bestämmer man deras åsikter åt dom utifrån ens egna fördomar om vad Feminism/SD/Vänsterpartiet/Moderaterna handlar om.

Alla dessa stämplar begränsar verkligen interaktionen och det intellektuella utbytet mellan människor. Och varför? Allt för att inte behöva plågas av samtalets utveckling, eftersom utveckling tar tid och kostar energi. Som att framgång inte är värt det om det inte kommer nu på studs. Det är ledsamt, för snabba resultat är sällan långvariga. Vi vill ju ha en utarbetad och tidstålig samhällsutveckling, men ändå störtar vi samtalen för att det är lättare att yrka på ytliga faktorer än problemen i sig. Med det sagt så kan en diskussion fortfarande resultera i oliktänkande, men att erkänna det och sedan kompromissa eller skiljas åt är så mycket bättre än att vässa högafflarna.

Man tillskriver personen åsikter utan att ens prata med dom först, och såna stämplar begränsar interaktionen bland människor. Därför är jag mån om att hålla mig själv opolitisk. När det kommer till mänskligt beteende så är politik inte särskilt annorlunda från religion. Tror man på annorlunda Gudar så blir man automatiskt ovänner, trots att man ändå kanske har mycket gemensamt också. Jag tycker att man borde fokusera mer på det senare.

Jag förespråkar tanke-aktivitet framför politiska stämplar. Det parti jag röstade på valet 2010 är inte samma parti som jag kommer rösta på i år. Och partiet som jag röstar på i år kommer kanske inte vara partiet som jag röstar på vid nästa val. Vilket parti jag röstar på kan komma att förändras för varje val. Det handlar nämligen inte om politisk tillhörighet. Det handlar om balans.


5 kommentarer:

  1. Med anledning av din senaste video, tänkte jag förvarna dig för detta: http://sv.tinypic.com/r/2dblcm0/8 Vet ej vad de tänker göra, men tyckte att det kanske skulle vara bra att meddela dig. Konversationen är från gruppen "Jobbiga diskussioner som behöver svar".

    SvaraRadera
  2. Ironin i att gruppen heter "jobbiga diskussioner som behöver svar" är ju bara helt slående. I en grupp där konversation och samtal främjas så vill två människor att jag ska bli nerslagen av vänsterextremister för att dom inte tycker om mina åsikter.

    Jag förstår heller inte varför hon har fått för sig att jag skulle vara sexist, när jag rätt ut säger att jag är feminist i FI-videon som hon länkade. Och om hon nu tror att jag är sexist så kan hon väl skriva till mig på min "Arg Blatte"-sida på Facebook och fråga hur jag tänker istället för att försöka tysta mig? Du kan hälsa henne att jag välkomnar konversation med oliktänkande. Det är tråkigt att bara snacka med folk som man redan håller med.

    Jag tror även hon skulle uppskatta min video om homosexualitet, eller ”Vad är Rasism?” så hon kan ju kolla vidare på min kanal istället för att bara välja två stycken videos som hon misstolkar och sen vilja skicka någon att trakassera och misshandla mig. Jag tycker det är konstigt och onödigt. Våld löser ingenting, och om man är emot fascism så ska man inte använda sig av fascistiska metoder.

    SvaraRadera
  3. Människor är vidriga, primitiva och in princip alla är two-faced bitches med en dubbelmoral komplex. Den här tjejen antar jag direkt är FI. Går man in på FI's hemsida ser man liksom nästan direkt detta:

    Vi höjer ambitionsnivån i kampen mot våldet och för allas rätt till skydd.
    jotjena...

    Men för att en person lagt 2 videos (som är helt ofarliga) ska han alltså behöva bli nerslagen av vänsterextremister?

    Arg Blatte Talar, mannen jag har följt dig sen din första video - jag håller inte med allt du säger, men det är därför jag har min egna åsikt och mina egna erfarenheter om saker och ting. Du är däremot jävligt tung mannen, du är intelligent, du ser människor för vad dom verkligen är, etc.

    Helt allvarligt vill jag att du ska starta ditt eget parti. Du kanske måste växa upp lite eller ändra ditt talesätt och det kan ta något år men efter det tror jag att du skulle vara "good 2 go" Lovar dig att du kommer ha en bra bas med lojala följare, sen vad du gör därifrån är jag inte tillräckligt nog smart för att kunna ens yttra mig.

    Tänkte om jag skrev här, i kommentarsfältet på din blogg så är det större sannolikhet att du läser det

    Cao.

    SvaraRadera
  4. Som sagt vänsterfascister är allt annat än intelligenta och är inte ute efter "ett samtal" det är som du tidigare säkert konstaterat åsiktsförtryck. Det är verkligen fascism i dess allra primitivaste form "det finns bara en sanning, min sanning" Allt annat ska bekämpas med våld eller åtminstone hot om våld.
    Rätt talande också att en överprivilegierad vit rasren svensk tjej vill ge sig på dig som är invandrare och jämställdhet för att du är "rasist + sexist". Det verkligen skriker dubbelmoral och hyckleri.
    hoppas du polisanmäler fanskapet

    SvaraRadera
  5. I övrigt så håller jag med dig i det smarta att inte gå in på vem du röstar på, eftersom det är en så pass infekterad fråga. Sverige framstår dessutom allt mer som ett balkaniserat land där den kloke gör bäst i att hålla tand för tunga. Åsiktskorridoren är väldigt smal och det finns fler "heliga kor" här än i Indien där kor verkligen ses som heliga. Du gör ett oerhört bra jobb som vågar utmana. Och genom att inte låta dig stämplas som varken "höger" eller "vänster" så lyckas du nå fram till båda lägren på ett beundransvärt sätt. Stämplarna rinner dessutom lättare av och du kan få stöd från båda hållen. Själv har jag valt en annan aproach: dold identitet men öppen med var jag står politiskt.
    Måste vara oroande för dig som för 20 år sedan flytt kriget i forna Jugoslavien, att i ditt nya hemland börja se tendenserna till samma skit du en gång lämnade. Där allt ses som svart eller vitt, gott och ont, rätt och fel. I mina ögon håller Sverige på att bli det odemokratiska bananland som de kritiserat andra för att vara. Fel åsikter leder till ostracism och förföljelse, tom misshandel.

    SvaraRadera