lördag 30 augusti 2014

Du måste skaffa barn!

(Klicka på bilden för att förstora)

Samhällsidealet verkar vara:
- Få bra betyg.
- Skaffa jobb.
- Skaffa partner.
- Fortplanta dig.

Det där är vad ens omgivning kräver av en för att man ska räknas som en ”lyckad” människa. De första tre punkterna är triviala för mig. Betyg säger inget om intelligens, att betala skatt är inte nödvändigtvis ett bidrag till samhället (man kan bidra på andra sätt) och att skaffa en partner ska vara upp till var och en – inte en kvot att fylla för att räknas som en ”sund” människa.

Vilket lämnar oss till den sista punkten: Fortplantning. Jag förstår inte varför det anses vara en åstadkommelse att skaffa barn. Jag menar, vilken idiot som helst kan ju fortplanta sig? Det är ju bara att gnugga könen mot varandra! Det är knappast en handling som kräver någon slags särskild expertis, det är till och med så lätt att skapa barn att människor råkar göra det av misstag! o_o Ska vi verkligen räkna det som något slags ideal? Ska man verkligen gå runt och vara stolt över nått sånt?

Jag har inget intresse av att fortplanta mig. Ett barn är ett projekt som kräver minst 18 års heltids-engagemang. Och det är tid som jag hellre spenderar på någonting annat. Som att runka.

Alla som säger att sex är det bästa som finns... är bara riktigt dåliga på att runka. 8D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar