torsdag 3 juli 2014

Varför kallar du dig själv för "Blatte"?

"Blatte" är ett skällsord för en viss typ av invandrare.  Så har iallafall jag, och många andra, alltid upplevt definitionen av ordet. Det finns däremot vissa som anser att ordet inte alls är negativt och endast är synonymt med "invandrare", men den uppfattningen får stå för dom. Det finns även vissa som anser att "blatte" är ett neutralt ord för att beskriva endast mörkhyade invandrare, men åter igen så får den uppfattningen stå för dom.

När man växer upp som invandrare så är man medveten om vissa människors förväntningar på dig. Det finns nämligen en bild av hur en invandrare ska vara och ifall man strider ifrån den bilden så är man en "försvenskad bög" och därmed en förrädare.

Med tanke på vad min första video handlar om och kritiken som jag har riktat mot "blattar" så är det väldigt många människor (möjligtvis med en autistisk störning som gör det svårt för dom att läsa sarkasm) som frågar mig: "Jaha, varför kallar du DIG för BLATTE DÅ!?"

Min titel är ironisk. Syftet med mitt namn är att håna och förstöra människors föreställningar om vad en invandrare "ska" vara för nånting. Det finns en idé i samhället om hur invandrare ska se ut, hur dom ska bete sig, och vad dom ska tycka. Och det är invandrare själva som skapar den här stereotypen och håller fast vid den som någon slags identitet. Om du inte är tillräckligt "blattig" så är du inte en riktig invandrare. Jag har fått höra att jag "inte är en riktig Bosnier" långt innan jag ens kom på idén att göra videos på YouTube.

Mitt namn är ett hån mot blatte-kulturen som går ut på att hata poliser, hata sunt förnuft, hata anständigt beteende, hata allting som är Svenskt, och våldta det Svenska språket. Som invandrare så känner jag mig väldigt provocerad av vad blatte-kulturen innebär, då jag inte köper idén om att alla invandrare måste vara korkade och våldsamma. Invandrare är inte en homogen grupp. Invandrare kommer från många olika håll i världen och en vit Amerikan är minst lika mycket invandrare som en brun Arab. Bara för att du är född utomlands så betyder det inte att du måste dyrka 50 Cent.

Men med tanke på hur många det är som inte förstår ironin i "En Arg BLATTE Talar" så inser jag nu att det kanske var lite långsökt av mig. Jag borde ha kallat mig själv för ”Vit Djävul Man” istället. Eftersom det tydligen är den vita mannen som är roten till alla problem i världen så hade det varit en mycket mer passande titel! 8D





5 kommentarer:

  1. Igen termen är förvanskad av PK-etablissemanget. "Blatte" är idag nästan lika laddat som "neger". Förutsatt att det uttalas av en vit person.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha... Förvanskad av pk-etablissemang... Nä du Niklas anledningen till ordets laddning kommer till 100% från alla "jävla blatte" utsaganden

      Radera
    2. Haha... Förvanskad av pk-etablissemang... Nä du Niklas anledningen till ordets laddning kommer till 100% från alla "jävla blatte" utsaganden

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. @ Angry Foreigner
    Skulle du kunna mejla med till algoritmus [at] protonmail [dot] com?
    Jag har en idé.

    SvaraRadera